Forex - ForexIT logo




Marka Duglasa grāmata
„Trading in the Zone”

(konspekta autors: Viesturs
Tirgus perspektīva. Forex Psiholoģija

Tirgus perspektīva

Vairums gadījumos, tipiskam treiderim riska uztvere katrā konkrētajā treidinga situācijā ir iznākuma funkcija viņa pēdējiem 2 vai 3 darījumiem (atkarībā no indivīda). No otras puses, vislabākie treideri neietekmējas (pozitīvi vai negatīvi) no viņu pēdējiem vai pat vairākiem nesenajiem veiktajiem darījumiem. Sekojoši riska uztvere katrā treidinga situācijā nav ietekmēta no personīgajām psiholoģiskajām izmaiņām.

Katram treiderim, kuru M.Duglass konsultējis pēdējos 18 gados, viņš centies iemācīt trenēt savu prātu tā, lai paliktu tieši fokusēts uz “tagad momenta izdevības plūsmu”. Tā ir universāla problēma. Turpmāk tiks diskutēts par to, kas ir vissvarīgākais un fundamentālākais uzbūves bloks, lai gūtu panākumus treidingā.

 

“NENOTEIKTĪBAS” PRINCIPS

Ja pastāv tāda lieta kā veiksmīga treidinga būtības noslēpums, tad tas ir sekojošs: Pašos dziļākajos pamatos mums ir jāspēj:

  1. Veikt darījumus bez bailēm vai pašpārliecinātības (over-confidence).
  2. Uztvert to, ko tirgus piedāvā no tā perspektīvas.
  3. Palikt pilnīgi fokusētam uz “tagad momenta iespēju/ izdevību plūsmu”.
  4. Spontāni ieiet “zonā” – tā ir stipra, patiesi nesatricināma ticība par nenoteiktu iznākumu ar zināmu priekšrocību (edge) man par labu.

Vislabākie treideri ir attīstījušies līdz tam punktam, kur tie tic, bez mazākām šaubām vai iekšēja konflikta, ka “jebkas var notikt”. Viņu ticība par nenoteiktību ir tik spēcīga, ka tā patiesībā nenovērš viņu prātus no “tagad momenta” situācijas un apstākļu asociēšanas ar viņu pēdējo darījumu iznākumiem.

Izolējot šo asociēšanas procesu, tie ir spējīgi uzturēt brīvus prātus no nereālām un stingrām ekspektācijām par to kā tirgus varētu sevi izpaust. Tā vietā, lai ģenerētu zināmas nereālistiskas ekspektācijas, kas visbiežāk drīzāk rezultējas gan emocionālās, gan finansiālās sāpēs – tie iemācījušies atpazīt izmantot priekšrocības, lai vienalga kādas izdevības tirgus piedāvātu jebkurā konkrētajā momentā.

Mēs nevaram uztvert tirgus potenciālu kustēties virzienā, kas jau ir pretējs mūsu pozīcijai ja, piemēram, mēs darbojamies ar bailēm būt nepareizam. Bailes atzīt, ka mēs esam nepareizi liek mums akcentēt nepierasti lielu nozīmi uz informāciju, kas mums saka, ka mēs esam pareizi. Trenda maiņu mēs parasti varam uztvert, bet šī atšķirība var būt viegli nepamanāma, ja mēs darbojamies ar bailēm. Trends un darījuma izdevība šī trenda virzienā kļūst acīmredzama tikai tad, kad jau esam ārpus darījuma un vairs nav par ko baidīties.

Perspektīvā, no kuras vajadzētu sevi atklāt/ atpazīt un būt pieejamajam tirgum, jāņem vērā gan zināmais, gan nezināmais: piemēram, ir izveidots mentālais modelis, kas ļauj atpazīt mainīgo kopumu tirgus uzvedībā, kas norāda, kad pastāv izdevība pirkt vai pārdot. Tā ir mūsu priekšrocība (edge) un kaut kas, ko mēs zinām. Tomēr, ko mēs nezinām - ir tieši tas kā šis mainīgo modelis, kurš tika identificēts attīstīsies.

Līdz ar perspektīvu radot sevi pieejamu tirgum, mums ir jāzina, ka mūsu priekšrocība pievieno pārsvaru panākumam mūsu labā, bet, tajā pat laikā, mums pilnībā jāakceptē fakts, ka mēs nezinām iznākumu nevienam īpašajam darījumam. Padarot sevi pieejamu tirgum, mēs apzināti atveramies, lai uzzinātu, kas notiks tālāk – tā vietā, lai ļautu vaļu automātiskam mentālam procesam, kas liek mums domāt, ka mēs jau to zinām. Adaptējot šādu perspektīvu, mūsu prāts paliek brīvs bez iekšējas pretestības, kas var novērst mūs no iespējas uztvert jebkuru tirgus piedāvāto izdevību no tā perspektīvas (tā patiesību). Mūsu prāts ir atvērts enerģijas apmaiņai. Ne tikai mēs varam iemācīties kaut ko jaunu par tirgu, ko iepriekš nezinājām, bet arī varam pozicionēt tādu mentālo kondīciju, kas visvairāk veicina ieeju “zonā”.

Būt “zonā” nozīmē to, ka mūsu prāts un tirgus ir sinhronizācijā. Tā rezultātā, mēs izjūtam to, ko tirgus gatavojas darīt, ja tur nepastāvētu atšķirtība starp mums un citu tirgus dalībnieku masu apziņu. “Zona” ir mentāla vieta, kur tiek darīts vairāk nekā tikai masu kolektīvā prāta lasīšana – mēs arī esam pilnīgā harmonijā ar to.

Tomēr, panākt tāda mentālā stāvokļa un tirgus sinhronizāciju nav viegls uzdevums. Pastāv 2 mentālās barjeras, kuras ir jāpārvar:

  1. Iemācīties to kā uzturēt prātu fokusētu uz “tagad momenta izdevību plūsmu” Lai piedzīvotu sinhronizāciju, mūsu prātam ir jābūt atvērtam tirgus patiesībai, no tā perspektīvas.
  2. Tas attiecas uz spēka sadalījumu starp divām smadzenes puslodēm. Kreisā smadzeņu puslode specializējas uz racionālo domāšanu, kas bāzēta uz to, ko mēs jau zinām. Labā smadzeņu puslode – specializējas uz kreatīvo, radošo domāšanu. Tā ir spējīga radīt un iedziļināties iedvesmā, intuīcijā, veikt minējumus vai zināšanu izjūtu, kas parasti nav izskaidrojama racionālā līmenī. Tā nevar tikt izskaidrota tāpēc, ka, ja informācija ir patiesi radoša pēc dabas, tad tas ir kaut kas, ko mēs nezinātu racionālā līmenī.

Starp šiem diviem domāšanas veidiem pastāv iedzimts konflikts – tas, ka racionālā, loģiskā daļa gandrīz vienmēr vinnē, ja nu vienīgi netiek sperti specifiski soļi, lai trenētu mūsu prātus akceptēt un ticēt kreatīvajai informācijai. Bez šiem treniņiem, mēs parasti apzināmies, ka tas ir visai grūti rīkoties uz mūsu minējumiem, intuitīvajiem impulsiem, iedvesmām vai zināšanu izjūtām.

Ja mūsu darbības aktu avots ir radošs pēc dabas un mūsu racionālais prāts nav bijis pienācīgi trenēts, lai ticētu šim avotam, tad zināmā procesa punktā rīkojoties uz šo informāciju – mūsu racionālās smadzenes apziņa piepildīsies ar konfliktējošām un pretrunīgām domām. Protams, ka visas šīs domas būs pieņemamas un saprātīgas pēc būtības tāpēc, ka tās nāks no tā, ko mēs jau zinām racionālā līmenī, bet, savukārt, tās var atstāt nevēlamas sekas un izmest mūs ārā no “zonas” vai no kāda cita kreatīva prāta stāvokļa. Neapšaubāmi, ka var izjust pietiekoši jūtamu frustrāciju situācijā, kad atpazītas iespējas/ varbūtības no minējuma, intuīcijas vai iedvesmojošas idejas un, galarezultātā, neizmantot šo potenciālu, jo mēs paši sevi esam atrunājuši no tā.

Ļoti maz cilvēku, kuri nolemj nodarboties ar treidingu – nekad nepatērē laiku vai zināmas piepūles, lai padomātu par to, ko īsti nozīmē būt treiderim. Lielākā daļa, kuri ieiet treidingā domā, ka būt treiderim sinonīms ir būt labam tirgus analītiķim.

Lai operatīvi darbotos vidē, kurai piemīt kvalitāte, pazīmes un īpašības, kas ir pilnīgi atšķirīgas no tām, ar kurām mēs pastāvīgi bijām saskārušies un tās izjutuši – nepieciešami daži pielāgojumi vai izmaiņas veidā kādā mēs parasti domājam par lietām. Piemēram, ja mēs gatavojamies ceļot uz kādu citu zemi ar noteiktu mērķi, tad pirmais, ko mēs darām – iepazīstamies ar to valstu lokālajām tradīcijām un iedzīvotājiem.

Treideri bieži ignorē faktu, ka tiem ir īpaši jāadaptējas, lai kļūtu par konsekventiem vinnētājiem. Tam piemīt 2 iemesli:

  1. Patiesībā, nav vajadzīgas nekāda veida iemaņas, lai uzliktu naudu uz profitablu darījumu. Daudziem treideriem tas parasti prasa vairākus sāpju un ciešanu gadus, pirms tie beidzot aptver un atzīst paši sev, ka tas prasa ko vairāk būt par konsekventu vinnētāju nekā vienkārša spēja noķert gadījuma profitablu darījumu.
  2. Nav nepieciešams nekur ceļot, pārcelties, lai darbotos treidingā. Tāpēc, ka mēs varam piekļūt un mijiedarboties ar tirgu no personīgās vides, kuru mēs intīmi pazīstam (pat no gultas). Tādējādi rodas sajūta, ka treidings neprasa nekādu īpašu adaptāciju domāšanas veidam kādā mēs līdz šim esam domājuši.

Kad kaut kas patiesi tiek akceptēts, tad tas vairs nav konfliktā ar kādu citu mūsu mentālās vides komponentu. Kad mēs kaut kam ticam, mēs operējam vadoties no šīs ticības kā naturālas funkcijas, kas mēs esam bez nekādas cīņas vai papildus piepūles. Zināmā mērā, ja pastāv konflikts ar kādu no citiem mentālās vides elementiem, tad zināmā mērā iztrūkst arī akceptēšanas iespējas.

Tieši tāpēc jau arī daudzi treideri domā, ka treidings ir grūts, jo vienkārši neveic nepieciešamo mentālo darbu, lai saskaņotu daudzos konfliktus, kuri eksistē starp to, ko tie jau ir iemācījušies un kam visu laiku ir ticējuši, un to kā šīs mācības/ ticības nonāk pretrunās un darbojas kā pretestības avots tam, lai izpildītu dažādus veiksmīga treidinga principus. Lai iegūtu un izmantotu brīvi plūstošu prāta nostādni, kas ir ideāla priekš treidinga - nepieciešams, lai šie konflikti tiktu patiesi un galīgi atrisināti.

 

TIRGUS FUNDAMENTĀLĀKAIS RAKSTUROJUMS
(TIRGUS VAR SEVI IZPAUST GANDRĪZ BEZGALĪGOS KOMBINĀCIJU VEIDOS)

Patiesībā tirgus var izdarīt jebko jebkurā momentā. Fakts ir tāds – ja treideri patiešām ticētu tam, ka tirgū jebkurā momentā var notikt pilnīgi jebkas, tad noteikti būtu mazāk zaudētāju un vairāk konsekventu vinnētāju.

Neapšaubāmi, ka ikviens treideris pirms darījuma veikšanas lūko pēc viena un tā paša iznākuma: peļņa. Un pastāv tikai 2 veidi kā radīt šos profītu: vai nu pirkt zemu un pārdot augstu/ vai pārdot augstu un pirkt zemu.

Ja apskata tirgus uzvedību kā cenas kustības funkciju un, ja cenas kustība ir treideru funkcija, kuri vēlas solīt cenu augstāk vai solīt to zemāk – tad var teikt, ka visa cenu kustība (tirgus uzvedība) ir funkcija tam, par ko treideri tic nākotnē. Vēl specifiskāk, visa cenas kustība ir individuālu treideru ticība par to, kas ir augstu un kas ir zemu funkcija.

Tirgus uzvedības dinamikas pamati ir visai vienkārši. Tikai 3 primārie spēki eksistē jebkurā tirgū: treideri, kuri tic, ka cena ir zema; treideri, kuri tic, ka cena ir augsta un treideri, kuri vēro tirgu un nogaida ar lēmuma pieņemšanu par to vai cena ir zema vai augsta.

Ja pastāv līdzsvars starp pirmajām 2 grupām, tad cena atrodas stagnācijā tāpēc, ka katra puse absorbē otras puses aktivitātes. Ja te nepastāv balanss, tad cenas virzīsies spēcīgākās grupas diktētajā virzienā jeb par labu tiem treideriem, kuriem ir stingrāka pārliecība savā ticībā par to, kurā virzienā cena kustēsies.

Te nepastāv nekas, kas varētu apstādināt cenas kustību virzīties vēl augstāk/ zemāk, kamēr kāds treideris pasaulē tic tam, ka tas ir iespējams un, protams, ja treideris ir gatavs rīkoties uz šīs ticības pamata. Sekojoši tirgus uzvedības amplitūda tās kolektīvajā formā ir ierobežota ar visekstrēmākajām ticībām par to, kas ir augsta/ zema cena, kas nāk no katra atsevišķā tirgus dalībnieka. Te var būt ekstrēma ticību dažādība jebkurā tirgū jebkurā momentā, tādējādi ir acīmredzams, ka tirgū patiesībā var notikt pilnīgi jebkas.

Principā var teikt, ka pietiek tikai ar vienu vienīgu treideri, lai novērstu, apgāztu mūsu ticību par to, kas ir augstu un kas ir zemu. Tas viss! - tikai viens cilvēks!

No mūsu individuālās perspektīvās kā tirgus vērotājiem, jebkas var notikt, un to var realizēt viens pats treideris. Tā ir smagā, aukstā treidinga realitāte, ko apzinās tikai paši labākie treideri un to pieņēmuši bez iekšējiem konfliktiem. Tāpēc, ka tikai vislabākie treideri konsekventi definē savus riskus pirms darījuma veikšanas. Tikai vislabākie treideri fiksē zaudējumus bez ierunām vai šaubīšanās, kad tirgus saka tiem, ka darījums nedarbojas.

Un tikai vislabākajiem treideriem ir organizēts, sistemātisks, naudas-menedžmenta režīms, lai fiksētu peļņu, kad tirgus iet vēlamajā darījuma virzienā.

Nedefinējot savu risku, nefiksējot zaudējumus vai ne-sistemātiski neņemot profītu ir trīs visizplatītākās un parasti visdārgāk maksājošās treidinga kļūdas.

Ja mēs atpazīstam tirgū kādu cenas modeli, kas varētu atkal atkārtoties - tas mums dod zināmu indikāciju par to, kur tirgus varētu virzīties tālāk. Tā ir mūsu priekšrocība (edge), kaut kas, ko mēs zinām.

Ja patiesi ticētu tam, ka pastāv visdažādākie slēptie mainīgie, kuriem ir potenciāls iedarboties uz cenu jebkurā momentā, tad arī jāapzinās, ka katram darījumam ir nenoteikts iznākums.

Tipisks treideris iepriekš nedefinē risku, nefiksē zaudējumus vai sistemātiski nefiksē profītu – tāpēc, ka parasts treideris tic tam, ka tas nav nepieciešams. Vienīgais iemesls, kāpēc tiek ticēts, ka tas nav vajadzīgs ir tas, ka viņš domā, ka jau zina, kas notiks tuvākajā nākotnē balstoties uz to, kas notiek katrā dotajā “tagad momentā”.

Mūsu ticības par to, kas ir patiesi un reāli ir ļoti spēcīgi iekšējie spēki. Tie kontrolē katru aspektu kā mēs mijiedarbojamies ar tirgu no mūsu uztveres, interpretācijas, lēmumiem, rīcībām un ekspektācijām līdz mūsu sajūtām par rezultātiem. Ir ekstrēmi grūti darboties veidā, kas ir pretrunā ar to, kam mēs ticam, kas ir patiesība.

Tipisks treideris neapzinās, ka viņam nepieciešams iekšējs mehānisms, kas izpaužas dažu spēcīgu ticību formā, un kas patiesi piespiež viņu uztvert tirgu no perspektīvas, kura vienmēr izplatās ar lielāku un lielāku skaidrības pakāpi. Un tā viņam ļauj vienmēr rīkoties adekvāti savam psiholoģiskajam stāvoklim un cenas kustības raksturam. Visefektīvākā un funkcionālākā treidinga ticība: “JEBKAS VAR NOTIKT!”.

Bez šīs ticības, treidera prāts automātiski, un parasti bez apzinātas nojausmas, liks viņam izvairīties, bloķēt vai racionalizēt jebkuru informāciju, kas norāda, ka tirgus var izdarīt kaut ko tādu, ko viņš iepriekš nav akceptējis kā iespējamu. Jebkas ietver pilnīgi visu. Šī ticība darbosies kā ekspansīvs spēks treidera uztverē par tirgu, kas ļaus tam uztvert informāciju, kas citādi var būt bijusi neredzama priekš viņa. Pēc būtības, treideris sevi padarīs par pieejamu tirgum (atverot savu prātu), lai uztvertu vairāk izdevības/ iespējas, kas eksistē no tirgus perspektīvas.

Un kas ir pats svarīgākais – apzinoties un iesakņojot sevī ticību, ka pilnīgi jebkas var notikt tirgū – var savu prātu uztrenēt domāt varbūtībās. Tas ir viens no grūtākajiem uztveramajiem principiem, kas cilvēkiem efektīvi jāintegrē savās mentālajās sistēmās.

 


Tirgus sesijas

Brīvdienas

 Sidneja Sesija būs aktīva
no 0:00

(pēc 04 st 09 min)
 Tokija Sesija būs aktīva
no 2:00

(pēc 06 st 09 min)
 Londona Sesija būs aktīva
no 10:00

(pēc 14 st 09 min)
 Ņujorka Sesija ir aktīva
līdz 24:00

(vēl 04 st 09 min)
laiks atjaunojās ar lapas refresh  

Jaunumi uz e-pastu

E-pasta adrese:

Piesakoties uz jaunumiem, Jūs saņemsiet ForexIT aktualitātes savā e-pastā.



   © ForexIT      Kontakti       Forex      Augsta riska brīdīnājums   Biežāk uzdotie jautājumi      Jautājumi/ Kļūdu ziņojumi/ Ieteikumi